5 حقیقت جالب که در مورد چسب ها نمیدانید!



5 حقیقت جالب که در مورد چسب ها نمیدانید!

صنعتگران اهمیت چسب ها را در کار تولید و تعمیرات میدانند از غلتک های نواری گرفته تا چسب مایع، چسب های دو طرفه و چسب حرارتی گرفته تا چسب نواری تزئینی همه در صنایع مختلف کاربرد دارد. ما ممکن است زمان، چرایی و چگونگی استفاده از چسب را در پروژه‌های خود بدانیم، اما احتمالا از چند مورد از این حقایق کمتر شناخته شده در مورد چسب که ما موفق به کشف آن شده‌ایم شگفت زده شوید!



 



.1 از نظر تاریخی، چسب از ماهی درست شده است.



در طول زمان، چسب بطور تصادفی ساخته شده است. از شیره درخت و موم زنبور عسل گرفته تا سفیده تخم مرغ و خون حیوانات... و در کمال تعجب ماهی. اولین شرکت تجاری چسب در بریتانیا، در دهه 1700، چسب را از آبزی ها و ماهیان خاویاری تولید میکرد.



بسیاری از ما شنیده‌ایم که چسب از سم اسب درست می‌شود، و اگر چه این موضوع در طول تاریخ حقیقت دارد، اما این روزها بیشتر چسب‌ها با مواد مصنوعی ویا محصولات جانبی حیوانی  ساخته می‌شوند.



حتی چسب المر، که در ابتدا با کازئین (پروتئین موجود در شیر گاو، بنابراین گاو نماد آنهاست) ساخته شده بود، اکنون کاملاً از مواد مصنوعی ساخته شده است.



2. نوار چسب برای سربازان جنگ جهانی دوم ساخته شد.



نوار چسب به دلیل استحکام، کیفیت طولانی مدت، سهولت استفاده و ماهیت ضد آب آن در سراسر جهان مورد علاقه است - اما همیشه اینطور شروع نشد.



در جبهه های جنگ در جنگ جهانی دوم، سربازان اغلب مجبور بودند ماشین ها، اسلحه ها، حتی زخم های نبرد را در یک لحظه تعمیر کنند. نوار سنگین به تنهایی کارساز نبود، زیرا شرایط اغلب بارانی و مرطوب بود. بنابراین، نوار داکت ایجاد شد - یک نوار ضخیم و ضد آب که مطمئناً به نیروها در تعمیرات برنامه ریزی نشده، اما ضروری کمک می کرد.



3. نوار داکت در واقع نوار اردکی نامیده می شد.



اگر تا به حال کسی به شما خندیده است که به طور تصادفی نوار داکت را "نوار اردک" نامیده است، شما تنها نیستید. و همچنین شما اشتباه نمی کنید. در اصل، نوار داکت به دلیل ویژگی ضد آب بودن آن: "مانند آب از پشت اردک"، نوار اردک نامیده می شد. به علاوه، از پارچه اردکی ساخته شده بود. این نام تنها زمانی مورد تجدید نظر قرار گرفت که بعداً شرکت تغییر نام داد و نوار به طور مکرر برای بسته بندی کانال های هوا مورد استفاده قرار گرفت.



چه تیم داکت یا اسکواد داک باشید، امروزه هر دو از نظر فنی درست هستند - زیرا نوار چسب توسط برند داک ساخته شده است.



4. تولید چسب Super Glue کاملا تصادفی بود.



چسب فوق العاده که از نظر علمی به آن سیانواکریلات می گویند، با تحقیق و آزمایشات متعدد ساخته نشده است. در سال 1942، دکتر هری کوور در تلاش بود تا یک پلاستیک شفاف برای دوربین های اسلحه ایجاد کند تا در جنگ استفاده شود. در طول آزمایش خود، او به طور تصادفی سیانواکریلات ایجاد کرد - که بیشتر به عنوان سوپر چسب شناخته می شود. اگر چه شما فرض می کنید که او از این لحظه تلخ خوشحال می شود، اما اینطور نبود. او از چسبندگی بی‌رحمانه این ماده جدید آزرده خاطر بود.



5. همه چسب ها بدون اسید نیستند.



در سال‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌های تولید کاغذ در مورد نقش مضری که اسیدهای طبیعی می‌توانند در اسناد، عکس‌های خانوادگی و یادگاری‌های ما در طول زمان ایفا کنند، ر پاسخ به آن، بسیاری از شرکت‌های کاغذ سازی بدون اسید، برچسب‌ها، ephemera و موارد دیگر را تولید و به بازار عرضه کرده‌اند.



با این حال، بیشتر از آنچه که می خواهیم اعتراف کنیم، فراموش می کنیم چسب های خود را بررسی کنیم! بسیاری از چسب ها هنوز حاوی اسید هستند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که همیشه برچسب را برای کلماتی "بدون اسید" بررسی کنید.