نوار چسب کینزیولوژی تیپ یا نوارچسب فیزیوتراپی چیست؟



نوار چسب کینزیولوژی تیپ یا نوارچسب فیزیوتراپی چیست؟

نوار چسب کینزیولوژی انواع مختلفی دارد که rock tape و kinesiotape را شامل میشود, این نوار چسب ها از چسب بادوام،رشته های الاستیک و پنبه تشکیل شده اند که ضد آب و بدون لاتکس می باشند که تا ۱۴۰ درصد از طول اصلی خود کشیده می شوند. نوارچسب کینزیولوژی فیزیوتراپی برای درمان بیماری های مختلفی استفاده می شود که در این مقاله آشنا خواهید شد.



نوار چسبی برای چه نوع درمان هایی استفاده می شود؟



نوار چسب کینزیولوژی معمولاً برای درمان آسیب‌های مربوط به عضلات و مفاصل مانند تاندونیت،کشیدگی یا رگ به رگ شدن عضلات مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع نوار چسب به عنوان یک روش درمانی از دهه ی ۱۸۰۰ مورد استفاده قرار گرفته است لازم به ذکر است که نوار چسب الاستیک مانند Kinesiotape و Rock Tape اخیراً در صنعت توانبخشی بخصوص فیزیوتراپی بسیار رایج شده اند.



نوار چسب کینزیولوژی یا نوارچسب فیزیوتراپی برای سرعت بخشیدن به روند بهبود درد عضلات و مفاصل آسیب دیده طراحی شده است. این نوع نوار چسب باعث محدودیت حرکت بدن نمی شود و  تاثیرات درمان دستی توسط متخصصان توانبخشی از جمله فیزیوتراپیست ها را بیشتر می کند.



نوار کینزیو تیپ شامل بانداژهای متشکل از مواد الاستیک و چسبنده بر روی عضله ی آسیب دیده و در حالت کشش است که از مبدا عضله شروع شده و تا داخل آن ادامه می یابد. پس از چسباندن، نوار چسب مالش داده می شود تا چسب حساس به فشار فعال شود.



مزایای نوار چسب کینزیولوژی



نوار چسب کینزیولوژی



هنگامی که نوار چسب  بر روی عضله آسیب دیده چسبانده شود،پوست را بلند می کند تا فضای کوچکی بین ماهیچه و لایه درم ایجاد شود، که باعث کاهش فشار روی عضلات آسیب دیده شده و در نهایت به کاهش التهاب و کاهش درد کمک می کند و منجر به حرکت عضلات می شود،



علاوه بر این با کشیدن پوست، مواد زائد را حذف میکند و باعث اکسیژن رسانی به عضله آسیب دیده و بازیابی قدرت عضلانی می شود.



موارد منع مصرف نوار چسب کینزیولوژی



به دلیل اینکه این نوع نوار چسب بدون لاتکس است  می‌توان آن را برای چندین روز در یک زمان استفاده کرد. این چسب برای برای بسیاری از بیماران بی‌خطر است اما موارد منع مصرف خاصی وجود دارد که لازم است قبل از استفاده از نوار چسب بدانید از جمله :




  • آلرژی یا حساسیت به مواد چسبنده

  • اختلال در گردش خون و یا احساس درد در ناحیه آسیب دیده

  • ترومبوز وریدی عمقی (DVT)

  • زخم های باز، سوزش یا عفونت ناحیه ای که چسب باید چسبانده شود

  • سابقه پوست بیش از حد حساس یا بیماری های پوستی مانند پسوریازیس،اگزما و درماتیت



اثرات بکارگیری کینزیوتیپ :



استفاده از تکنیک های تیپینگ با نوارچسب های کینزیولوژی  اثرات درمانی گسترده ای دارد.




  • افزایش گردش خون در بدن

  • کنترل تورم و التهاب

  • کاهش و تسکین درد

  • کمک به ترمیم و پیشگیری از افزایش شدت ضایعه

  • افزایش گردش خون ناحیه بانداژ شده درحین حرکت و تمرینات ورزشی

  • افزایش کارایی و عملکرد ورزشکار

  • محافظت از کشک زانو بعد از مشکل نرمی غضروف

  • کاهش ترس و افزایش اعتماد به نفس ورزشکار دربرابر بروز آسیب های ورزشی



نوارچسب فیزیوتراپی



آیا خودمان میتوانیم از نوارچسب کینزیولوژی استفاده کنیم ؟



شاید از نظر شما استفاده از نوارچسب و چسباندن آن در اطراف زانو ساده بنظر بیاید اما قبل از استفاده از این نوار چسب با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که این چسب برای شرایط شما مناسب است، همچنین بهتر است برای استفاده از این نوار چسب به آنها مراجعه کنید تا چسب را برای شما استفاده کنند که به درستی چسبانده شود.ارزیابی اولیه در فیزیوتراپی یکی از بهترین راه ها برای تعیین این موضوع هست که آیا نوار چسب الاستیک برای درمان آسیب شما مفید است یا خیر و پس از آن فیزیوتراپیست با روش درمانی مختص نیاز شما شرایط بهبودتان را فراهم می کند.



نوارچسب کینزیولوژی تا چه مدت بر روی ناحیه مورد نظر باقی بماند ؟



معمولا همه نوارچسب های فیزیوتراپی بعد از 3 روز چسباندن بر روی ناحیه مورد نظر حالت کشسانی خود را از دست می دهند و باید با نوار چسب جدید جایگزین شود. برای انجام این کار لازم است که بیمار با یک دست پوست زیر نوار را نگه دارد و با دست دیگر نوار را در جهت رویش موهای آن ناحیه بکشد و به هن روش تا انتهای نوار پیش رود.