نوارچسب برزنتی



نوارچسب برزنتی

چسب برزنتی :



با چسبندگی و مقاومت طولی بسیاربالاو مقاوم به رطوبت که برای بسته بندی کالاهای سنگین، محافظ کابل های مخابراتی، صحافی کتاب، آب بندقالب های فلزی بتن و . . . مورداستفاده قرارمی گیرد.این چسب ضد آب – ضد اسید- ضد روغن –ضد سایش دارای مقاومت دمایی با رنج ۷۰+و۵- درجه بوده وعلاوه بر سهولت پارگی ومقامت بالا تحمل وزنه ۱۷کیلویی را بصورت عمودی دارد. مخصوص ترمیم سریع شیلنگ ولوله های آب – لوله جاروبرقی-چادرهای مسافرتی –کیسه خواب-دسته راکت تنیس- دسته قلموی رنگ –بادبان قایقهای تفریحی- شیشه اتومبیل –دسته کوله پشتیهای مسافرتی –دسته ابزارآلات باغبانی –لوله های فاضلاب خانگی -شیلنگ پیستولتهای بادی با تحمل ۴بار فشار را داشته ودر سایر مصارف مشابه کابرد دارد.ودر صنایع برودتی وحرارتی مصارف گوناگونی دارد..





نوار چسب برزنتی قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارد و موارد استفاده آن بسیار وسیع است.

از نوار چسب برزنتی در صنایع یخچال سازی، لوازم خانگی، محافظ کابلهای مخابرات، بتن ریزی، خودروسازی، صحافی کتاب و غیره استفاده میشود.





برخی از نوارچسبهای برزنتی بر پایه چسبهای (Hot melt) با چسبندگی و مقاومت بسیار بالا در برابر عوامل خارجی (رطوبت) هستند و قابل عرضه در رنگ های متنوع میباشند. 



tesa 4663



خصوصیات و ویژگی های چسب برزنتی :



چسب حساس در برابر فشار، و اغلب با پوشش پلی اتیلن است.



نوار چسب برزنتی در برابر حرارت مقاوم است  که برای آب بندی مجاری گرم و خنک کننده مفید است. 





نوار برزنتی به طور کلی خاکستری نقره ای است اما در رنگ های دیگر و حتی طرح های چاپی مختلف موجود است.



یک نوار چسب ساخته شده از لاستیک است.



دوام بسیار زیادی دارد.



این نوار در برابر آب مقاومت می کند.



در جنگ جهانی دوم به عنوان نوار آب بندی در برخی مواد مهمات مورد استفاده قرار گرفته است 





امکانات:



استحکام کششی بالا در مقایسه با  نوارچسبهای معمولی



چسبندگی کامل حتی در شرایط سرد در فضای باز



چسبندگی عالی حتی روی سطوح خشن و کثیف به عنوان مثال بتن ، آجر ، چوب 



 





کاربرد های چسب برزنتی:



.





مرتب کردن کابل ها و سیم ها : یک تکه چسب برزنتی را جدا کرده و مانند شکل زیر به کمک قیچی از دو طرف شکاف کوچک ایجاد کنید سپس یکی از این تکه های کوچک را روی چسب برگردانید. البته دقت کنید که دو طرف باید بر عکس هم عمل کنید.حالا کل چسب را از پهنا تا کرده و روی هم بچسبانید خواهید دید که دو تکه چسبناک در دوسمت چسب باقی می ماند و بقیه قسمت ها خاصیت چسبندگی خود را از دست می دهد ازاین قطعه می توان برای بستن کابل های دیگراستفاده کرد.





کاربرد های چسب برزنتی در منازل :



درمان زگیل تان را با نوار چسب برزنتی خاکستری یا نقره ای درمان کنید روی زگیل را با بچسب برزنتی بپوشانید تا مانع رسیدن اکسیژن به آن شود.



پاک کردن چسب از روی سطح با چسب برزنتی : چسب برزنتی قابلیت بسیار چشم گیری دارد و می تواند آثار چسبهای دیگر را از سطوحی مثل (شیشه یا بدنه ماشین )از بین ببرد.



روش استفاده از چسب برزنتی برای پاک کردن چسب های دیگر : بر روی چسب قبلی نوار چسب برزنتی را زده  و با دست مالش دهید و بعد آن را جدا کنید چند بار این کارا انجام دهید.



جهت بازکردن درب شیشه های مربا و...



 خلاص شدن از شر حشرات مزاحم : از چسب برزنتی می توان  برای پوشاندن سوراخ ها و شکاف های موجود روی دیوار ، در اطراف لوله های آب استفاده کنید.



درزگیری در مواقع ضروری: در مواقع ضروری برای درزگیری وسایلی مانند کفش کتانی، بارانی، لوله ی جارو برقی، شلنگ و یا لوله آب و مبلمان و... می توان از چسب برزنتی کمک گرفت. البته این چسب یک راه کار موقت بوده و نمی توان دایمی از آن استفاده کرد.



تعمیر ظروف پلاستیکی شکسته شده مثل سلطل زباله و...



آب بندی لوله ها و مجاری



اتصال فیلم های ساختمانی و حفاظتی



بسته شدن روکشهای مخصوص پوشش در خصوص برداشتن آزبست



کاربرد روی آجر و چوب



آب بندی بشکه و سطل



رفع ، بسته شدن ، بسته بندی و موارد دیگر



درزگیری در مواقع ضروری: در مواقع ضروری برای درزگیری وسایلی مانند کفش کتانی، بارانی، لوله ی جارو برقی، شلنگ و یا لوله آب و مبلمان و... می توان از چسب برزنتی کمک گرفت. البته این چسب یک راه کار موقت بوده و نمی توان دایمی از آن استفاده کرد.



تعمیر ظروف پلاستیکی شکسته شده مثل سلطل زباله و...



آب بندی لوله ها و مجاری



اتصال فیلم های ساختمانی و حفاظتی



بسته شدن روکشهای مخصوص پوشش در خصوص برداشتن آزبست



کاربرد روی آجر و چوب



 



نوار چسب برزنتی:



نوار مجاری مدرن از پارچه های پنبه ای، پلی استر ، نایلون ، ابریشم مصنوعی یا پارچه مش فایبر گلاس برای ایجاد استحکام ساخته می شود. این پارچه، یک گاز بسیار نازک به نام  اسکریم است که روی یک لایه پلی اتیلن با چگالی کم لمینت شده است. رنگ توسط رنگدانه های مختلف ارائه می شود. رنگ خاکستری معمول از آلومینیوم پودری مخلوط شده با  می آید. دو عرض نوار معمول است: 1.9 اینچ (48 میلی متر) و 2 اینچ (51 میلی متر). عرض های دیگر نیز ارائه می شود.  بزرگترین رول های تجاری نوار چسب در سال 2005 برای هنکل با عرض 3.78 اینچ (9.6 سانتی متر)، قطر رول 64 اینچ (160 سانتی متر) و وزن 650 پوند (290 کیلوگرم) ساخته شد.





نوار چسب معمولاً در شرایطی استفاده می شود که نیاز به چسبندگی محکم وانعطاف پذیر دارد. برخی از آنها دارای چسبندگی طولانی و مقاومت   بالا در برابر عوامل جوی  را دارا میباشند.



 کانال کشی :



محصولی که در حال حاضر معمولاً نوار داکت نامیده می‌شود تا حد زیادی در استفاده‌ با نوارهای فویل تخصصی که برای آب‌بندی کانال‌های گرمایش و تهویه طراحی شده‌که گاهی به اشتباه به عنوان "نوار مجرای" نامیده می‌شود جایگزین شده است.



نوار مجرای معمولی فاقد گواهینامه ایمنی مانند UL یا Proposition 65 است، به این معنی که نوار ممکن است به شدت بسوزد و دود سمی تولید کند. ممکن است باعث مسمومیت شود. می تواند مقاومت مکانیکی نامنظم داشته باشد.چسب آن ممکن است طول عمر پایینی داشته باشد. استفاده از آن در مجاری توسط ایالت کالیفرنیاو قوانین ساختمانی در بسیاری از نقاط دیگر ممنوع شده است .



تحقیقاتی در سال 1998 بر روی نوار چسب استاندارد در آزمایشگاه ملی لارنس برکلی، بخش فناوری‌های انرژی محیطی انجام شد، که به این نتیجه رسید که در شرایط چالش‌برانگیز اما واقعی، نوار چسب شکننده می‌شود، از کار می‌افتد و حتی ممکن است به طور کامل از کار بیفتد.





پرواز فضایی :



نوار چسب در خلاء فضا هم مانند اینجا کار می کند؟



بله، این کار را می کند. می چسبد.



 به گفته مهندس ناسا ، جری وودفیل، از اوایل برنامه جمینی ، نوار چسب در هر مأموریتی ذخیره شده بود .



مهندسان و فضانوردان ناسا از نوار چسب در کار خود از جمله در برخی شرایط اضطراری استفاده کرده اند. یکی از این موارد در سال 1970 زمانی رخ داد که Woodfill در Mission Control کار می کرد، زمانی که فیلترهای مربع دی اکسید کربن از ماژول فرمان شکست خورده آپولو 13 باید برای جا دادن ظروف گرد در ماژول قمری ، که به عنوان قایق نجات پس از یک قایق نجات استفاده می شد، اصلاح می شد. انفجار در مسیر ماه در یک راه حل از نوار چسب و سایر موارد در آپولو 13 استفاده شد و خدمه زمینی دستورالعمل ها را به خدمه پرواز منتقل کردند. اسکرابرهای CO 2 ماژول ماه دوباره شروع به کار کردند و جان سه فضانورد را نجات دادند.



اد اسمایلی که اصلاح اسکرابر را فقط در دو روز طراحی کرد، بعداً گفت که وقتی تأیید شد که نوار چسب روی فضاپیما وجود دارد، می‌دانست که مشکل قابل حل است .



نوار داکت، که به عنوان نوار خاکستری قدیمی آمریکایی خوب توسط فضانوردان آپولو 17 در ماه برای تعمیر بداهه گلگیر آسیب دیده در ماه نورد استفاده شد، و از آسیب احتمالی جلوگیری کرد.



نظامی:



در ناوگان زیردریایی ایالات متحده، یک نوار پارچه ای چسبنده به نام EB Green نامیده می شود، زیرا نوار چسب استفاده شده توسط قایق الکتریکی سبز رنگ بود. به آن «نوار اردک»، «نوار ریگر»، «نوار طوفان» یا «نوار 100 مایل در ساعت» نیز می گویند. نامی که ناشی از استفاده از انواع خاصی از نوارهای چسبنده است که قرار بود تا 100 مایل در ساعت (160 کیلومتر در ساعت را تحمل کند. این نوار به این دلیل نامگذاری شده است که در طول جنگ ویتنام برای تعمیر یا تعادل پره های موتور هلیکوپتر استفاده می شد.



کاربردهای جایگزین :



کیف پولی که عمدتاً از نوار چسب ساخته شده است.



محبوبیت گسترده و کاربردهای زیاد نوار چسب، جایگاهی قوی در فرهنگ عامه به دست آورده است و الهام‌بخش تعداد زیادی از برنامه‌های خلاقانه و تخیلی است.



درمان انسداد نوار مجاری روشی است که برای درمان زگیل ها با پوشاندن آنها با نوار چسب برای مدت طولانی در نظر گرفته شده است. شواهد برای اثربخشی آن ضعیف است. بنابراین به عنوان درمان معمول توصیه نمی شود. با این حال، مطالعات دیگر نشان می دهد که درمان نوار مجاری موثرتر از گزینه های پزشکی موجود است. نوار چسب اغلب در تعمیر کفش به دلیل انعطاف پذیری آن استفاده می شود.



نوار چسب برای رفع موقت مشکل قطع تماس آیفون 4 اپل ، به عنوان جایگزینی برای قاب لاستیکی خود اپل استفاده شده است.